بعد از آموزش و یادگیری انواع تحلیل و انتخاب یک صرافی برای معامله در بازارهای مالی، نوبت به شروع ثبت سفارش و انجام معاملات می‌رسد. فرقی هم نمی‌کند که بازار معاملاتی شما بازار ارزهای دیجیتال باشد یا بازار سهام و بازار فارکس، معمولاً در بیشتر بازارها ثبت سفارش اولین قدم برای شروع معامله است. در حالت کلی سه نوع سفارش مرسوم داریم که عبارتند از سفارش بازار یا «مارکت اوردر» (Market Order)، سفارش محدود یا «لیمیت اوردر» (Limit Order) و سفارش «استاپ لیمیت» (Stop-limit). در این مقاله برای راحتی کار این سه نوع سفارش را در بازار ارزهای دیجیتال توضیح خواهیم داد و به تفاوت‌های اساسی آن‌ها اشاره خواهیم کرد. بنابراین اگر شما هم در زمان ثبت سفارش با این گزینه‌ها روبه‌رو شده‌اید و هنوز نمی‌دانید که تفاوت لیمیت اوردر با مارکت اوردر یا استاپ لیمیت در چیست، پس حتماً تا انتها همراه ما باشید.

سفارش بازار یا مارکت اوردر چیست؟

سفارش بازار سفارشی است که قیمت معامله را به صورت خودکار و براساس بهترین نرخ بازار تعیین می‌کند.

از بین تمام انواع سفارش در بازارهای مالی سفارش بازار یا مارکت اوردر (Market Order) که به آن سفارش با قیمت بازار یا مارکت اردر نیز گفته می‌شود، آسان‌ترین روش ثبت سفارش است.

در حقیقت سفارش بازار به سفارشی گفته می‌شود که بلافاصله و با بهترین قیمت فعلی بازار ثبت می‌شود. زمانی که یک سفارش بازار ثبت می‌کنید، قیمت خرید یا فروش براساس نرخ فعلی موجود در صف سفارش تعیین می‌شود.

هر تریدر برای اجرای سفارش بازار تنها کافی است مقدار رمزارز مورد نیاز خود را در صرافی وارد کند. برای این کار لازم نیست قیمت خرید یا فروش توسط تریدر مشخص شود، چون همان‌طور که از اسم این نوع سفارش برمی‌آید قیمت معامله براساس بهترین نرخ فعلی بازار و به صورت خودکار تعیین خواهد شد.

بعد از ثبت سفارش بازار، صرافی به صورت اتوماتیک و تا زمانی که سفارش به طور کامل اجرا شده و مقدار رمزارز وارد شده توسط کاربر خریداری یا فروخته شود، به خرید یا فروش رمزارز مورد نظر می‌پردازد.

نکات مهم در مورد سفارش بازار

در سفارش بازار به دلیل نوسان زیاد، ممکن است قیمت بیشتری توسط معامله‌گر پرداخته شود.

مشکل بزرگی که مارکت اوردر دارد به نحوه‌ی عملکرد آن و چگونگی خرید یا فروش رمزارز مورد نظر تا زمان رسیدن به مقدار نهایی برمی‌گردد. زمانی که سفارش بازار به صورت خودکار به خرید یا فروش رمزارز مورد نظر با بهترین قیمت فعلی بازار می‌پردازد، اگر سفارش تکمیل نشده باشد، عملیات خرید یا فروش را با دومین قیمت برتر بازار ادامه خواهد داد.

در صورتی که مقدار سفارش بزرگ باشد، این عملیات تمام سفارش‌های باز موجود در صف سفارش را اجرایی خواهد کرد. برای همین بعد از تکمیل سفارش‌ها در یک سطح قیمتی، معامله با سطح قیمتی بعدی ادامه خواهد یافت. نکته‌ مهم این است که سطح قیمت بعدی گران‌تر یا ارزان‌تر از قیمت قبلی است. به این پروسه «لغزش» یا به اصطلاح «اسلیپیج» (Slippage) گفته می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود که تریدرها و معامله‌گران بیش از آن چیزی که مدنظر خودشان است برای خرید یک رمزارز خرج کنند. برای همین است که توصیه می‌شود همیشه هنگام انجام سفارش بازار حواس‌تان به حجم معامله بوده و تنها در جفت‌ارزهایی معامله کنید که نقدینگی کافی دارند.

سفارش محدود یا لیمیت اوردر چیست؟

در سفارش محدود یا لیمیت اوردر خود معامله‌گر قیمت معامله را مشخص می‌کند.

برخلاف سفارش بازار که در آن معامله‌گر تنها باید مقدار رمزارز مورد معامله را مشخص کند، در سفارش لیمیت یا محدود، قیمت خرید یا فروش نیز توسط تریدر مشخص می‌شود. با ثبت سفارش به شکل لیمیت اوردر، سفارش مورد نظر به صف سفارش منتقل شده و تنها زمانی اجرا می‌شود که قیمت رمزارز به قیمت مشخص شده توسط تریدر برسد.

در حقیقت سفارش محدود یا لیمیت اوردر که می‌توان آن را به شکل لیمیت اردر نیز نوشت، به سفارشی گفته می‌شود که به کمک آن می‌توان هر رمزارزی را در قیمت دلخواه خود خرید. برای همین از این نوع سفارش، با عنوان سفارش با قیمت معین نیز یاد می‌شود.

برای مثال فرض کنیم شما می‌خواهید با پرداخت ۲۰ هزار دلار یک بیت کوین بخرید و نمی‌خواهید که برای خرید آن بیش از این مقدار را خرج کنید. برای این منظور می‌توانید در صرافی دلخواه خود یک سفارش محدود یا لیمیت اوردر برای خرید یک بیت کوین با قیمت ۲۰ هزار دلار ثبت کنید و منتظر باشید که قیمت فعلی بازار به این محدوده برسد.

سفارش با قیمت معین زمانی کاربرد دارد که شما طبق تحلیل خود انتظار دارید قیمت یک رمزارز به زودی پایین‌تر خواهد آمد. برای همین سفارش خود را با قیمت مد نظر خود ثبت می‌کنید و منتظر کاهش قیمت می‌مانید. هر زمان که معامله‌گر دیگری تمایل به فروش بیت کوین‌های خود به قیمت ۲۰ هزار دلار داشته باشد و قیمت فعلی بازار نیز به این سطح برسد، سفارش محدود شما اجرایی می‌شود.

به همین ترتیب از سفارش محدود برای فروش یک رمزارز در قیمت‌های بالاتر نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر قیمت فعلی بیت کوین ۲۰ هزار دلار باشد، می‌توانید سفارش محدود فروشی در قیمت ۲۱ هزار دلار ثبت کنید تا به محض رسیدن قیمت به این محدوده بیت کوین شما فروخته شود.

مزیت لیمیت اوردر نسبت به مارکت اوردر در این است که به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا سفارش‌های خود را در قیمت مدنظر خودش ثبت کند. بدین ترتیب لازم هم نیست که به صورت ۲۴ ساعته پشت نمودار قیمت باقی بمانید و می‌توانید بعد از ثبت سفارش خود به کارهای دیگر خود برسید.

بزرگترین عیب سفارش با قیمت معین نیز در این است که هیچ تضمینی وجود ندارد که سفارش خرید یا فروش شما اجرا شود. حتی ممکن است رمزارز مورد نظر شما هیچ وقت به قیمتی که شما در سفارش خود ثبت کرده‌اید نرسد که در این صورت سفارش اجرا نخواهد شد.

سفارش استاپ لیمیت و استاپ لاس چیست؟

سفارش استاپ لیمیت سفارشی شرطی است که تنها در زمان رسیدن به قیمت مشخص شده که استاپ نام دارد، انجام می‌شود.

«سفارش استاپ» (Stop Order) به سفارشی گفته می‌شود که تنها هنگام رسیدن قیمت رمزارز مورد نظر به یک قیمت مشخص که به آن قیمت استاپ می‌گوییم، اجرا می‌شود. بدین ترتیب اگر سفارش استاپی برای خرید بیت کوین در قیمت ۲۰ هزار دلار ثبت کنید، زمانی که قیمت این رمزارز به ۲۰ هزار دلار برسد، سفارش مورد نظر به یک سفارش بازار برای خرید بیت کوین تبدیل خواهد شد.

سفارش‌های استاپ تا زمانی که قیمت به محدوده مشخص شده نرسیده است، برای بازار قابل مشاهده نیست. با این حال ریسکی که این مدل سفارش دارد در این است که احتمال پر شدن سفارش در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت مدنظر شما وجود دارد.

برای مثال ممکن است شما استاپ سفارش خرید بیت کوین خود را روی ۲۰ هزار قرار دهید، ولی به علت نوسانات شدید بازار و تعداد بالای سفارش‌های دیگر کاربران، خرید شما روی ۲۱ هزار دلار اتفاق بیفتد.

از سفارش استاپ معمولاً برای تعیین حد ضرر معامله استفاده می‌شود و برای همین به آن سفارش «استاپ لاس» (Stop Loss) نیز می‌گویند. به عنوان مثال اگر شما سفارش استاپ لاس خود را روی عدد ۱۹ هزار تعیین کنید، به محض اینکه قیمت این رمزارز به این محدوده رسید بیت کوین‌های شما فروخته خواهد شد.

مزیت این کار این است که اگر قیمت از این هم پایین‌تر برود شما با فروش بیت کوین خود، جلوی ضرر بیشتر را گرفته‌اید. با این حال باز هم مثل سناریوی بالا ممکن است به دلیل نوسانات زیاد سفارش فروش شما در ۱۸ هزار دلار یا پایین‌تر اجرایی شود.

برای حل این مشکل نوع دیگر سفارش استاپ وجود دارد که به آن «استاپ لیمیت» (Stop Limit) می‌گوییم. در مثال قبلی که استاپ خود را روی ۱۹ هزار قرار داده بودیم، در صورتی که از استاپ لیمیت استفاده می‌کردیم می‌توانستیم قیمت فروش خود را نیز کمی پایین‌تر از ۱۹ هزار دلار (مثلاً ۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار) قرار دهیم. بدین

ترتیب زمانی که قیمت بیت کوین از ۱۹ هزار پایین‌تر رفت، طبق سفارش استاپ لیمیت، بیت کوین‌های ما در ۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته می‌شود و اگر به دلیل نوسانات شدید سفارش پر نشد، بیت کوین‌ها در حساب ما باقی می‌ماند و کمتر از ۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته نمی‌شود.

سخن پایانی

راه‌های مختلفی برای ثبت سفارش در صرافی‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن مارکت اوردر، لیمیت اوردر و استاپ لیمیت هستند. هر کدام از این سفارش‌ها کاربرد خاص خود را دارند و بسته به شرایط بازار و نوع معامله می‌توان از یکی از آن‌ها استفاده نمود.

سفارش بازار یا مارکت اوردر دارایی مورد نظر را در همان لحظه و با بهترین قیمت فعلی بازار خریداری کرده یا به فروش می‌رساند. در این نوع سفارش تریدر نمی‌تواند قیمت معامله را مشخص کند. اگر معامله‌گری بخواهد خودش قیمت معامله را مشخص کند باید از نوع دیگر سفارش که لیمیت اوردر یا سفارش با قیمت محدود نام دارد، استفاده کند.

به همین ترتیب از سفارش استاپ لیمیت نیز برای اجرای شرطی یک سفارش استفاده می‌شود. در حقیقت اگر از استاپ لیمیت استفاده کنید، سفارش شما تنها زمانی که قیمت دارایی مورد نظر به قیمت استاپ رسید، اجرایی خواهد شد.

امیدواریم با خواندن این مقاله با انواع سفارش در بازارهای مالی آشنا شده باشید و بتوانید در سفارش‌های بعدی خود از لیمیت اوردر، مارکت اوردر و استاپ لیمیت برای تعیین حد سود و حد ضررهای خود و انجام معامله استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *