موفقیت در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری به مهارت و دانش مالی نیاز دارد. برای اینکه معاملات موفق و پرسودی داشته باشید، باید نحوه تحلیل بازار و انواع روش‌های معاملاتی را بدانید. بسیاری از افراد، سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را راهی ساده و بی‌دردسر برای کسب سود می‌دانند. در حالی که لازم است بدانید، برای محافظت از سرمایه خود در این بازار حتما باید اطلاعات لازم را داشته باشید و آگاهانه قدم بردارید.

معامله‌گران حرفه‌ای شیوه‌های تحلیل بازار و تنظیم معاملات را بر اساس روند قیمت آموزش دیده‌اند و با تجربه راه‌های مختلف کسب درآمد، روش‌های خاصی را برای معاملات خود انتخاب می‌کنند. یکی از شیوه‌های تحلیل بازار و انجام معاملات، پرایس اکشن است که سبک‌های مختلفی دارد. در این مقاله سعی داریم شما را با سبک RTM آشنا کنیم.

پرایس اکشن چیست؟

«پرایس اکشن» (Price Action) یک تکنیک معاملاتی است که با تحلیل و بررسی حرکت یا اقدام قیمت یک دارایی، روند آینده آن را پیش‌بینی می‌کند.

حرکت قیمت یک ارز یا دارایی در طول زمان بر روی نمودار همان پرایس اکشن است که اساس تمام تحلیل‌های تکنیکال را شکل می‌دهد.

از آنجا که در این روش، تحلیل فاندامنتال کنار گذاشته می‌شود و تمرکز بر حرکات اخیر و گذشته قیمت است، اساس اغلب معاملات مالی است. بسیاری از ابزارها و پلتفرم‌های نرم‌افزاری وجود دارند که می توان برای معامله به سبک پرایس اکشن از آن‌ها استفاده کرد.

حتی ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند اندیکاتورهای مووینگ اوریج از محاسبه اقدامات قیمت حاصل می‌شوند و برای پیش‌بینی آینده معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرند. با به‌کارگیری این روش برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت می‌توان زمان شکست روند و ثبات قیمت احتمالی را حدس زد. با وجود اینکه، بسیاری از تریدرها از پرایس اکشن برای پیش‌بینی حرکت آینده قیمت استفاده می‌کنند، این روش نمی‌تواند نتایج آینده را تضمین کند.

پرایس اکشن اغلب مورد استفاده معامله‌گران روزانه قرار می‌گیرد؛ زیرا در یک تایم‌فریم کوتاه می‌توانند خیلی سریع به سود برسند.

پرایس اکشن سبک‌های متفاوتی دارد که عبارتند از؛ سبک ای‌سی‌تی (ICT)، سبک پرایس اکشن وودز (Wood)، روش ال‌بروکس (Al Brooks) و سبک آرتی‌ام (RTM). در ادامه قصد داریم سبک RTM را معرفی کنیم.

سبک RTM چیست؟

سبک RTM  از انواع تحلیل بازار با بررسی اقدام قیمت یا پرایس اکشن است که اساس کار آن مشخص کردن مناطق عرضه و تقاضا در نمودار برای یافتن نقطه ورود به معامله است.

این سبک از پرایس اکشن که توسط فردی به نام «ایف میانته» (IF Myante) معرفی شد، در انواع بازارهای مالی قابل استفاده است. با یادگیری پارامترهای مهم و تاثیرگذار بر قیمت یک دارایی،‌ می‌توانید سبک RTM را در معاملات خود به کار گیرید. در این مدل از پرایس اکشن ورود و خروج سرمایه‌های بزرگ و مناطق عرضه و تقاضا در نمودار قیمت اهمیت زیادی دارند. معمولا این سبک از پرایس اکشن برای کسب سود بیستر انتخاب می‌شود.

نکته قابل توجه در مورد سبک RTM میزان سود و ریسک زیاد است که همین فاکتور موجب سودآوری در معاملات می‌شود.

نمودار قیمت یک ارز یا دارایی از ابزارهای لازم و ضروری برای استفاده از این روش به شمار می‌آید. چارت‌ها به منظور مشخص کردن روند صعودی یا نزولی عرضه و تقاضا مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین، این سبک از پرایس اکشن برای پیش‌بینی رفتار قیمت در آینده، روند سفارش‌ها و احتمال افزایش نقدینگی را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

در این سبک از پرایس اکشن اطلاعات خاصی از قیمت مانند، خطوط روند، سطوح حمایت و مقاومت، الگوهای نموداری و نوسانات را با استفاده از نمودار استخراج می‌شوند تا تریدر بتواند قیمت آینده یک دارایی را حدس بزند.

آموزش سبک RTM با معرفی الگوهای مختلف RTM به تریدر کمک می‌کند تا موقعیت‌های جذابی برای معامله پیدا کند.

کندل‌های کاربردی در سبک RTM

در تحلیل پرایس اکشن به سبک RTM، کندل‌های قیمتی به چهار دسته مهم؛ مومنتوم (Momentum)، بیس (Base) و کندل‌های خیلی بزرگ (NRC) و خیلی کوچک (ERC) تقسیم می‌شوند.

کندل‌های «مومنتوم» (Momentum) سرعت تغییرات قیمت پایانی نسبت به گذشته را نمایش می‌دهد. به بیان دیگر، این کندل نشان دهنده شتاب و قدرت یک روند است. درصورتیکه مومنتوم کاهش پیدا کند، نشان‌دهنده رنج شدن قیمت یا تغییر روند خواهد بود. در حالیکه، اگر کندل‌استیک‌های سبزرنگ در نمودار با شیب زیادی رو به بالا حرکت کنند، به معنای این است که قیمت با سرعت زیادی رو به افزایش است.

کندل‌های «بیس» (Base) تنش میان خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد. در این نوع کندل‌ها بدنه کوچک‌تر از مجموع دنباله‌هاست. لازم به ذکر است که می‌توان گپ‌ها را به عنوان کندل بیس در نظر گرفت. گپ‌ها در اثر انتشار اخبار خوب و بد در بازار به وجود می‌آیند و می‌توانند ناحیه حمایتی و مقاومتی مطلوبی برای بازار باشند.

در صورتیکه فاصله بین سقف و کف قیمت در یک کندل زیاد باشد، آن کندل را کندل بزرگ (ERC) می‌نامند. در حالیکه، اگر فاصله بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت کوتاه باشد آن را (NRC) می‌گویند.

با شناسایی این کندل‌ها می‌توانید بهترین زمان برای ورود به معامله را شناسایی و با خیال راحت‌تری اقدام به معامله کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که این روش سود شما را صد در صد تضمین نمی‌کند.

ستاپ‌های مهم سبک RTM

در پرایس اکشن به سبک RTM سه ستاپ مهم و پر استفاده داریم که عبارتند از؛ ستاپ کازیمودو (QM)، ستاپ دایموند (Dimond) و ستاپ کن کن (Can Can). با شناسایی این ستاپ‌ها می توان نقاط مطلوبی برای ورود به معامله پیدا کرد. 

ستاپ «کازیمودو» (QM) قدرتمندترین الگو RTM است که در آن دو اینگالف (کندلی که پوشاننده کندل‌های قبلی است) خلاف هم اتفاق می‌افتد و دو گروه خریدار و فروشنده را فریب می‌‌دهد. معمولا این ستاپ با تبدیل یک روند صعودی یا نزولی به روند مخالف، ظاهر می‌شود. در این حالت، دو قله یا دو کف به وجود می‌آید که آن را محدوده QM درنظر می‌گیرند. این ستاپ خود دو الگو دارد؛ الگوی کازیمودو در منطقه عرضه که پس از آن قیمت کاهش پیدا می‌کند. الگوی کازیمودو در منطقه تقاضا که پس از آن روند قیمت صعودی خواهد شد.

ستاپ دایموند یا «الماس» (Diamond) معمولا زمانی استفاده می‌شود که ستاپ کازیمودو شکست می‌خورد. این ستاپ از اتصال دو قله (HH) به قله‌های بالاتر یا سومین قله که همان (HHH) است و اتصال آن‌ها به کف پایین‌تر (LL) پدید می‌آید.

ستاپ «کن کن» (Can Can) نیز از دیگر الگوهای سبک RTM است که با شناسایی منطقه عرضه و تقاضا اجرا می‌شود. زمانی که قیمت به منطقه تقاضا می‌رسد، شکسته شده و انتظار بازگشت را داریم. اما،‌ این اتفاق رخ نمی‌‌دهد و قیمت با تشکیل یک ستاپ کمپرس یا فشرده به ناحیه عرضه نزول کرده و به شدت کاهش پیدا می‌کند.

مزایای پرایس اکشن به سبک RTM

روش معاملاتی پرایس اکشن به سبک RTM مزایای زیادی دارد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

  • انتخاب بازه زمانی به دلخواه تریدر
  • بررسی عملکرد معامله‌گران بزرگ
  • تشخیص زمان دقیق ورود و خروج سرمایه‌های بزرگ
  • ستاپ‌های متنوع
  • روشی ساده و راحت
  • نسبت ریسک به ریوارد مناسب
  • حد سود و ضرر بهینه

سخن پایانی

به عنوان اولین قدم برای سرمایه‌گذاری، تحلیل قیمت یک ارز یا دارایی می‌تواند دید روشن‌تری از آینده به ما بدهد. یکی از  روش‌های تحلیل بازار، پرایس اکشن یا بررسی حرکت قیمت یک ارز یا کالای با ارزش است که سبک‌های مختلفی دارد. سبک RTM مطرح‌ترین مدل پرایس اکشن است که بر اساس شناسایی منطقه عرضه و تقاضا کار می‌کند. در این روش، با شناسایی ورود و خروج سرمایه‌های بزرگ به بازار می‌توان بهترین زمان را برای معامله انتخاب کرد.

سبک RTM از سبک‌های نوین پرایس اکشن است که با ساختارها و الگوهای خاص به دنبال بهترین نقاط ورود به معامله می‌گردد.این سبک در عین حال که ساده است نیاز به آموزش اصولی دارد. بهتر است پیش از اینکه تصمیم به استفاده از این روش بگیرید، با مفاهیم اولیه و مهم آن آشنا شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *