تحلیل تکنیکال به مطالعه الگوهای قیمتی، روندها و استفاده از اندیکاتورهای مختلف برای پیش‌بینی روند حرکت بازار براساس داده‌های تاریخی گفته می‌شود که یکی از بخش‌های مهم آن انتخاب بازه زمانی مناسب یا «تایم فریم» (Time Frame) است. در واقع زمانی که شما نمودار دارایی مورد نظر خود را باز می‌کنید، می‌توانید اطلاعات نمایش داده شده در آن را براساس دوره‌های زمانی خاص مثل ۵ دقیقه، ۱ ساعته یا حتی هفتگی تنظیم نمایید.

اما سوالی که بسیاری از معامله‌گران بازارهای مالی به‌ویژه در سال‌های اول فعالیت خود مدام با آن مواجه می‌شوند، این است که کدام تایم فریم معاملاتی انتخاب بهتری برای کسب درآمد بیشتر است؟ همچنین سوالاتی نظیر اینکه «پرکاربردترین تایم فریم های تحلیل تکنیکال کدام بازه‌های زمانی هستند؟» و «در کدام بازار مالی از کدام تایم فریم استفاده کنیم؟» ذهن آن‌ها را مشغول می‌کند.

برای پاسخ به این سوالات، در مقاله امروز حسینی فایننس می‌خواهیم ابتدا با مفهوم تایم فریم و اهمیت معامله در تایم فریم‌های مختلف آشنا شویم و سپس تایم فریم های پر کاربرد را معرفی کنیم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

تایم فریم چیست؟

تایم فریم به همان بازه زمانی گفته می‌شود که قیمت یک دارایی در عرض آن دچار تغییر می‌شود. با تغییر تایم فریم در نمودار، هر کندل یا میلهْ تغییرات قیمت داراییِ مورد نظر را در آن بازه زمانی نشان می‌دهد.

تایم فریم (بازه زمانی) که البته به آن دوره زمانی نیز گفته می‌شود، مدت زمانی است که شکل‌گیری هر کندل یا میله در نمودار شمعی و نمودار میله‌ای طول می‌کشد؛ برای مثال اگر تایم فریم نمودار دارایی مورد نظر خود را روی بازه زمانی روزانه قرار دهید، هر کندل استیک، نشان‌دهنده تغییرات قیمت در یک روز خواهد بود؛ در صورتی که اگر تایم فریم روی ۵ دقیقه تنظیم شود، هر کدام از این کندل‌ها تغییرات قیمت را در عرض ۵ دقیقه نشان خواهند داد.

تایم فریم می‌تواند بازه زمانی بسیار کوتاهی مثل ۱ ثانیه باشد یا به چندین ماه برسد. از مهم‌ترین تایم فریم‌های مورد استفاده توسط بسیاری از معامله‌گران در تمام بازارهای مالی، می‌توان به تایم فریم ۱ ساعته، ۴ ساعته، روزانه، هفتگی و ماهانه اشاره کرد. معامله‌گران علاقه‌مند به بازه‌های زمانی کوتاه مدت نیز می‌توانند از تایم فریم‌هایی مثل ۵ دقیقه، ۱۵ دقیقه یا ۳۰ دقیقه استفاده کنند.

نکته مهمی که در مورد تایم فریم‌های نمایش داده شده روی نمودار وجود دارد، این است که تایم فریم انتخابی تاثیر زیادی روی نتیجه معاملات شما خواهد داشت. به عبارت دیگر، تایم فریم‌های مختلف اطلاعات متفاوتی را در مورد روند بازار و سطوح حمایت و مقاومت نمایش خواهند داد و اینکه شما از کدام استفاده کنید می‌تواند مرز بین موفقیت و شکست را تعیین کند.

برای مثال ممکن است روند صعودی که در تایم فریم هفتگی وجود دارد، در تایم فریم کوتاه مدتی مثل ۱۵ دقیقه قابل شناسایی نباشد. یا شکستی که در تایم فریم ۴ ساعته اتفاق افتاده ممکن است در تایم فریم روزانه یک شکست جعلی محسوب شود. برای همین حتما باید تایم فریم انتخابی خود را متناسب با استراتژی و اهداف معامله‌گری خود تنظیم کنید.

بهترین تایم فریم معاملاتی کدام است؟

بهترین تایم فریم برای انجام معامله به نوع استراتژی کاربر بستگی دارد؛ برای مثال یک معامله‌گر روزانه، می‌تواند از تایم فریم‌هایی مثل ۱۵ دقیقه، ۳۰ دقیقه و ۱ ساعته استفاده کند.

همانطور که گفتیم تایم فریم‌های زیادی برای نمایش قیمت دارایی‌های مختلف وجود دارد؛ برای مثال اگر به پلتفرم‌هایی مثل «تریدینگ ویو» (Trading View) بروید که به‌صورت تخصصی در زمینه نمایش نمودار دارایی‌های مختلف فعالیت می‌کنند، می‌بینید که امکان انتخاب تایم فریم‌های متعددی مثل چند ثانیه تا چند ساعت و چند ماه وجود دارد.

حتی می‌توانید تایم فریم انتخابی خود را شخصی‌سازی کنید؛ برای مثال می‌توانید نمودار را به گونه‌ای تنظیم کنید که هر کندل نمایش‌دهنده تغییرات قیمت در یک بازه زمانی خاص مثل ۷ دقیقه باشد. تایم فریمی مثل ۷ دقیقه جزو تایم فریم‌های پرکاربرد تحلیل تکنیکال به حساب نمی‌آید و به جای آن معمولا از تایم فریم ۵ دقیقه یا ۱۰ دقیقه استفاده می‌شود؛ با این حال برای این ۷ دقیقه را مثال زدیم تا بگوییم که حتی امکان انتخاب چنین تایم فریم‌های غیرعادی نیز وجود دارد.

همین مسئله باعث می‌شود تا معامله‌گران در تحلیل خود دچار سردرگمی شوند. چنین افرادی که معمولا در سال‌های اولیه ورود به بازارهای مالی با این مشکل مواجه هستند، نمی‌دانند که با شرایط فعلی بازار بهتر است با تایم فریم ۱ ساعته معامله کنند یا ۴ ساعته، یا اصلا بهتر است در تایم فریم‌های بلند مدت‌تری مثل هفتگی معامله نمایند؟ بهترین تایم فریم معاملاتی که بیشتر حرفه‌ای‌های بازار از آن استفاده می‌کنند کدام تایم فریم است؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که در علم تحلیل تکنیکال، جواب واحد و قاطعی برای این سوال وجود ندارد. در عوض شما خودتان می‌توانید براساس استراتژی‌ معاملاتی و شخصیت معامله‌گرتان پاسخ این سوال را بدهید. فرض کنید به معامله در بازه‌های زمانی کوتاه مدت علاقه دارید و می‌خواهید نتیجه معاملات خود را در کمترین زمان ببینید، تایم فریم‌های کوتاه مدت مثل چند ثانیه و چند دقیقه برای شما انتخاب بهتری خواهد بود. از جمله پرکاربردترین تایم فریم‌ها برای معاملات کوتاه مدت ۱ دقیقه، ۵ دقیقه و ۱۵ دقیقه است.

اگر معامله‌گر روزانه هستید و نتیجه معاملاتتان در همان روز مشخص می‌شود، تایم فریم‌هایی مثل ۱۵ دقیقه، ۳۰ دقیقه و ۱ ساعته گزینه‌های بهتری برای شما خواهد بود. معامله‌گران نوسان‌گیر نیز که ممکن است معاملاتشان چند روز تا چند هفته باز بماند، می‌توانند از تایم فریم‌هایی مثل ۴ ساعته، روزانه و هفتگی استفاده کنند؛ افرادی هم که معاملات طولانی مدت را ترجیح می‌دهند، معمولا کاری با تایم فریم‌های کوتاه مدت نداشته و از بازه‌های زمانی طولانی مثل هفتگی، ماهانه و حتی سالانه استفاده می‌کنند.

نکته مهم دیگری که در انتخاب تایم فریم های پرکاربرد تحلیل تکنیکال وجود دارد این است که معامله‌گران می‌توانند از چندین تایم فریم برای انجام تحلیل خود کمک بگیرند. این کار با روش بالا به پایین انجام می‌شود؛ به عبارت دیگر شما می‌توانید ابتدا تایم فریم بزرگ‌تری را انتخاب کرده و با استفاده از آن روند کلی بازار را شناسایی کنید، سپس تایم فریم را کوچک‌تر کرده و نقاط ورود و خروج به معامله را براساس آن انتخاب نمایید.

به عنوان مثال نوسان‌گیرها می‌توانند ابتدا با تایم فریم هفتگی شروع کنند و روند کلی حاکم بر بازار را تشخیص دهند، سپس تایم فریم را روی چارت روزانه قرار داده و الگوهای بازگشتی یا ادامه‌دهنده موجود روی نمودار را شناسایی کنند و در نهایت نیز با تغییر تایم فریم به ۴ ساعته نقاط دقیق شکست یا تغییر روند را پیدا کرده و متناسب با آن معامله کنند.

سخن پایانی

تایم فریم و بازه زمانی یکی از مفاهیم اصلی در تحلیل تکنیکال است که آشنایی با آن اهمیت زیادی دارد. به طور کلی منظور از تایم فریم، همان دوره زمانی است که هر کندل یا میله در نمودار آن را نمایش می‌دهد و می‌توان تغییرات قیمت دارایی مورد نظر را در آن بازه زمانی دید.

از تایم فریم های مهم تحلیل تکنیکال که کاربرد زیادی میان معامله‌گران دارد، می‌توان به تایم فریم‌های ۱ ساعته، ۴ ساعته، روزانه و هفتگی اشاره کرد که البته این بازه‌های زمانی به استراتژی معاملاتی و طول مدت سرمایه‌گذاری نیز بستگی دارد؛ مثلا معامله‌گران کوتاه مدت تایم فریم‌های ۵ دقیقه، ۱۵ دقیقه و ۳۰ دقیقه را ترجیح می‌دهند، در حالی‌که معامله‌گران نوسان‌گیر بیشتر از تایم فریم‌های ۴ ساعته، روزانه و هفتگی استفاده می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *